ဗုဒၶဘာသာရဲ႕အင္အားတစ္ခု

Tuesday, August 21, 2012

ဘာသာေရးျပသနာမ်ား

( ဘဒၵႏၲ တိေလာကသာရ ေျဖသည္ )

(ေမး) (ဂိလာနအရ လူပုဂၢိဳလ္ လူမမာ ပါ-မပါ)
အရွင္ဘုရား၊ ေယာ ဘိကၡေဝ၊ မံ ဥပ႒ေဟယ်၊ ေသာ ဂိလာနံ ဥပ႒ေဟယ်-ခ်စ္သားတို႔ ငါ့ကိုလုပ္ေကၽြးလိုသူသည္ ဂိလာနပုဂၢိဳလ္ကို လုပ္ေကၽြးရာ၏-ဟု ဘုရားေဟာ ရွိသည္ဟုဆိုပါသည္။ ထိုတြင္ ဂိလာနပုဂၢိဳလ္ ဟူသည္မွာ ရဟန္းဂိလာနကိုသာ ဆိုပါသေလာ၊ လူဂိလာနမ်ားလည္း ပါပါသေလာ။ သိလို၍ ရွင္းလင္းေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( ဆရာဝန္တဦး )

( ေျဖ )
ထို ေယာ ဘိကၡေဝ-စေသာ ပါဠိေတာ္မွာ ဝိနည္းမဟာဝါ ပါဠိေတာ္ ဂိလာနဝတၳဳကထာ (ဝိ ၃၊ ၄၁၇) လာ စကားရပ္ျဖစ္ရာ သေစ ဥပဇၩာေယာ ေဟာတိ၊ ဥပဇၩာေယန ယာဝဇီဝံ ဥပ႒ာေပတေဗၺာ (ဥပဇၩာယ္ဆရာ ရွိလွ်င္ ဥပဇၩာယ္ဆရာက တသက္လံုး လုပ္ေကၽြးရမည္) စသည္ ဆက္၍ ေဟာထားသျဖင့္၄င္း။ အ႒ကထာတြင္ ေသာ သံဃႆဘာေရာ (ဝိ႒ ၃၊ ၄၁၄) စသည္ျဖင့္၄င္း။ ဖြင့္ဆိုထား၍ ဂိလာနအရမွာ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ မဆိုင္၊ သံဃာ (ရဟန္း) ဂိလာနမ်ားကိုသာ ဆိုလိုေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္။

********************************************************************************

(ေမး) (သာသနာငါးေထာင္)
အရွင္ဘုရား၊ သာသနာငါးေထာင္ တည္မည္ဟု ျမတ္စြာဘုရား ဗ်ာဒိတ္ေပးေတာ္မူပါသလား။ သာသနာ ၂၅ဝဝ-ေက်ာ္လွ်င္ သိၾကားမင္းရဲ႔ သာသနာဆိုတာ ဟုတ္ပါသလား။ ျမတ္စြာဘုရားက သိၾကားမင္းကို သာသနာ ၂၅ဝဝ ေနာက္ပိုင္း ေစာင့္ေရွာက္ပါဟု မွာေတာ္မူခဲ့ပါသလားဘုရား။ ေက်းဇူးျပဳျပီး ေျဖၾကားေပးပါဘုရား။
( ေမာင္ၾကည္စိုး-လားရႈိးျမိဳ႔ )

(ေျဖ)
သာသနာငါးေထာင္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေရွးေရွးပေ၀သဏီကပင္ ေမးၾက၊ ေျဖၾက၊ ျငင္းၾက၊ ခံုၾကျဖင့္ ေဆာင္းပါးေပါင္းမ်ားစြာ ဖတ္ရႈခဲ့ရေပသည္။ သာသနာ ၂၅၀၀-ျပည့္ ပြဲေတာ္ျဖစ္ေသာ ၁၃၁၈ (၁၉၅၆) ခုႏွစ္အခ်ိန္ကလည္း သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဆာင္းပါးေပါင္းမ်ားစြာ ေတြ႔ရေပသည္။ ထို႔ေနာက္ အတန္ငယ္ျငိမ္သက္ေနရာမွ ယခု လားရႈိး ဦးၾကည္စိုး၏ အေမးကို ေတြ႔ရ၍ သာသနာငါးေထာင္သည္ မွိန္ရာမွ လင္းလာျပန္ေခ်ျပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ သင့္တန္ရံုသာ ေရးသားေျဖၾကားလိုက္ပါသည္။

သာသနာငါးေထာင္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရကို ၁၂၃၁-ခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္ မင္းတုန္းတင္းတရားႀကီးလက္ထက္ အမရပူရျမိဳ႔ မဟာသက်သီဟတိုက္ေန ဦး၀ဏၰာစာရ အမည္ရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္သူျမတ္က ေနတၱိက်မ္းကို ထုတ္ေဆာင္၍ သာသနာငါးေထာင္ ဘုရားေဟာရွိေၾကာင္း ေဟာေျပာသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္က ေနတၱိက်မ္း ၁၆-ပါးေသာ ဟာရတို႔တြင္ သာသနာဟာရ၌ အႏုဇာနာမိ ဘိကၡေ၀ မမ ပရိနိဗၺာနေတာ ပစၧာ ပဥၥ၀ႆသဟႆံ သာသနံ ပတိ႒ာတံု-ဟူ၍ ေဟာေတာ္မူေၾကာင္း ( အနက္မွာ-ဘိကၡေ၀-ရဟန္းတို႔၊ မမ ပရိနိဗၺာနေတာ-ငါဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူသည္မွ၊ ပစၧာ-ေနာက္၌၊ ပဥၥ၀ႆသဟႆံ-အႏွစ္ငါးေထာင္၊ သာသနံ-သာသနာေတာ္ကို၊ ပတိ႒ာတံု-တည္စိမ့္ေသာငွါ၊ အႏုဇာနာမိ-ခြင့္ျပဳေတာ္မူ၏။ ) ဤစကားကိုေထာက္၍ သာသနာငါးေထာင္ စကားက်ယ္ပြားလာေၾကာင္း ပကိဏၰက၀ိသဇၨနာက်မ္းတြင္ ေဖာ္ျပသည္။
********************************************************************************

(ေမး) (ေသာတာပန္ႏွင့္ ဒိ႒ိတရား)
အရွင္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ ရိုေသစြာ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္မ ဖတ္ဖူးေသာ စာအုပ္မ်ားတြင္ သကၠာယဒိ႒ိ၊ သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ဥေစၧဒဒိ႒ိ။ ဤသံုးပါးကို ပယ္ႏိုင္လွ်င္ ေသာတာပန္ျဖစ္သည္ဟု ဖတ္ဖူးပါသည္။ ယခင္လ ျမတ္မဂၤလာစာေစာင္၌ ဒိ႒ိဂတသမၸယုတ္စိတ္ေလးပါးႏွင့္ ၀ိစိကိစၧာတပါး၊ စုစုေပါင္း ငါးပါးကို ပယ္ႏိုင္လွ်င္ ေသာတာပန္ျဖစ္သည္ဟု ေတြ႔ရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သံုးပါးႏွင့္ ငါးပါး မည္သို႔ကြာျခားသည္ကို ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
(မနီနီ-ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႔)

( ေျဖ )
အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂-ခု၌ပါေသာ ဒိ႒ိဂတသမၸယုတ္စိတ္ ေလးပါးဟုဆိုလွ်င္ ဒိ႒ိအားလံုး အက်ံဳး၀င္သြားပါသည္။ သကၠာယဒိ႒ိ၊ သႆတဒိ႒ိ၊ ဥေစၧဒဒိ႒ိတို႔လည္း ထိုဒိ႒ိဂတသမၸယုတ္စိတ္တြင္ ပါသြားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေသာတာပတၱိမဂ္ျဖင့္ ဒိ႒ိဂတသမၸယုတ္စိတ္ ေလးခု၊ ၀ိစိကိစၧာသဟဂုတ္စိတ္တခု၊ ဤငါးခုေသာ ကိေလသာတို႔ကို အၾကြင္းမဲ့ပယ္သည္။ ဟု ဆိုလွ်င္ သကၠာယဒိ႒ိ စေသာ ဒိ႒ိအားလံုး ပါ၀င္သြားေၾကာင္း မွတ္သားသင့္ပါသည္။

အျခားျပႆနာမ်ားႏွင့္စပ္၍ မွတ္သားရန္မွာ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားလွ်င္ သုဂတိ-ဂတိျမဲသြားပါျပီ။ လံုး၀အပါယ္သို႔ က်ေရာက္ႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့ပါ။ ေသာတာပန္ျဖစ္ျပီးေသာ အရိယာပုဂၢိဳလ္သည္ သကဒါဂါမ္စသည္ အထက္မဂ္ဖိုလ္သို႔သာ လားရာရွိပါသည္။ ပုထုဇဥ္ဘ၀သို႔ လံုး၀ျပန္လည္ေလွ်ာက်ျခင္း မရွိပါ။
*********************************************************************************

(ေမး) ( သံဃိက ႏွင့္ ပုဂၢလိက )
အရွင္ဘုရား၊ သံဃာေတာ္မ်ားအား လွဴဒါန္းထားေသာပစၥည္းမ်ားတြင္ ပုဂၢလိက ႏွင့္ သံဃိက ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိရာ ယင္းပစၥည္းမ်ားကို သံဃာေတာ္က စြန္႔သည္ျဖစ္ေစ၊ မစြန္႔သည္ျဖစ္ေစ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား ယူေကာင္းပါသလားဘုရား၊ သံုးစြဲျခင္း၊ အိမ္မွာထားျခင္းအတြက္ အျပစ္ရွိသည္ မရွိသည္ကို သိလို၍ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( ေမာင္သန္းေဆြ-စစ္ကိုင္းတိုင္း )

( ေျဖ )
ပုဂၢလိကပစၥည္းကို ဆိုင္ရာပစၥည္း ရွင္ရဟန္းေတာ္မ်ားက စြန္႔လႊတ္ေပးကမ္းလွ်င္ သံုးစြဲႏိုင္ခြင့္ရွိပါသည္။
သံဃိကပစၥည္းကို ရွင္ရဟန္းေတာ္မ်ားကလည္း စြန္႔လႊတ္ေပးကမ္းႏိုင္ခြင့္မရွိ။ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနျဖင့္လည္း လက္ခံသံုးစြဲႏိုင္ခြင့္ မရွိပါ။ သို႔ေသာ္ ပစၥည္းမွာ သံဃိကပစၥည္းျဖစ္ေသာ္လည္း သံဃာမွာ အသံုးမက်ေသာ ပစၥည္းမ်ားကို လူဒါယကာက တန္ဖိုးတူျဖစ္ေသာ ပစၥည္း တမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ လဲလွယ္ရယူထားျခင္းမ်ိဳးကိုကား ခၽြင္းခ်က္အျဖစ္ထား၍ သံုးစြဲႏိုင္ပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) (ပစၥည္းရွိလ်က္ မသံုးရသူ)
အရွင္ဘုရား၊ ေလာက၌ အခ်ိဳ႔သူတို႔သည္ ပစၥည္းေကာင္းရွိလ်က္ မသံုးဘဲ ပစၥည္းညံ႔ကိုသာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပ၍ သံုးျခင္း၊ ဤသို႔ ပစၥည္းရွိလ်က္ႏွင့္ မသံုးစြဲျခင္းတို႔ကို ေတြ႔ေနရပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဤသို႔ ျဖစ္ရပါသနည္း။ ကံပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ ဆက္စပ္မႈ ရွိ-မရွိ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( ေမာင္ပိန္ေက(ခ) ထြန္းထြန္း-လိြဳင္ေကာ္ )

( ေျဖ )
ပစၥည္းေကာင္းရွိလ်က္ အညံ႔ကိုသံုးသူ။ ပစၥည္းရွိလ်က္ မသံုးမစြဲ (တြန္႔တို) သူ။ ႏွေျမာေစးႏွဲသူတို႔သည္ အတိတ္ဘ၀က အလွဴေပးခဲ့ေသာ္လည္း အပရေစတနာ ပ်က္ကြက္ခဲ့သူ (လွဴျပီးသည့္ေနာက္ မိမိလွဴမိသည္ကို ေတြး၍ ႏွေျမာေနမိသူ) မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုပါသည္။
ယင္းသို႔ ေစတနာသံုးတန္ ပ်က္၍ မေကာင္းကိ်ဳးျဖစ္ရပံုကို မန္လည္ဆရာေတာ္က မဃေဒ၀လကၤာ (ပိုဒ္-၂၈၅) တြင္ ဤသို႔စပ္ဆိုခဲ့ပါသည္။

ဒါနဟူသည္၊ ျပဳအံ႔ရည္ေသာ္၊ မလည္မသုန္၊ သဒၶါဟုန္ျဖင့္၊ မတုန္မလႈပ္၊ ထိန္းအုပ္မေစၧ၊ မတြန္႔ေစနဲ႔၊
လွဴေထြေရွ႔ဖို႔၊ ဉာဏ္မဲ့ခ်ိဳ႔၍၊ တြန္႔တိုတံုက၊ ပထမအရြယ္၊ ေနာင္ခါ၀ယ္၌၊ ႏြမ္းနယ္ခ်မ္းသာ၊ ဆိုးရုပ္၀ါႏွင့္၊ မဟာကုသ၊ ပဥၥပါပီ၊ မေဟသီသို႔၊ ယကၡီယကၡ၊ တူတမွ်ျဖင့္၊ ရူပလကၡဏာ၊ ပ်က္တတ္စြာ၏၊
ေနာက္မွာတြန္႔ျငား၊ သားသမီးမဲ့၊ ခ်ိဳ႔တဲ့ယြင္းယို၊ ထန္းငုတ္တိုသို႔၊ အိုခါဒုကၡ၊ ရသည္ဆင္းရဲ၊ တိမ္းလြဲစည္းစိမ္၊ ဂုဏ္သိရ္နိမ့္က်၊ ျဖစ္တတ္ၾက၏။
ပဒုမ၀တီ၊ ေဒ၀ီေနျမတ္၊ သေႏၶနတ္ႏွင့္၊ ပညတ္မည္ထုတ္၊ အပုတၱက၊ သူေဌးစသည္၊ ထိုမွ်၀တၳဳ၊ အစုစုကို၊ ေမွ်ာ္ရႈႏႈိင္းဆ၊ ေထာက္အပ္စြာ့ရွင့္၊
မုဥၥအခါ၊ တြန္႔တိုပါေသာ္၊ အဂၤါခ်ို႔တဲ့၊ ဂုဏ္မဲ့မ်ိဳးႏြယ္၊ မတင့္တယ္ဘဲ၊ ငယ္၏တန္ခိုး၊ မျပည့္ျဖိဳးသည္၊ ႏြမ္းညႇိဳးေရာ္ရမ္းရမည္ကိုကား။

ယင္း၌ အပုတၱကသူေဌးဟူသည္ ဘုရားရွင္လက္ထက္က သာ၀တၳိျပည္တြင္ ကုေဋေပါင္းမ်ားစြာ ခ်မ္းသာေသာ္လည္း မသံုးရက္၊ မစားရက္၊ ဆင္းဆင္းရဲရဲ ေနသြားရကာ သားသမီးလည္းမရွိသျဖင့္ သူေသေသာ္ ကုေဋေပါင္းမ်ားစြာေသာ ဥစၥာဘ႑ာတို႔သည္ မင္းဘ႑ာျဖစ္သြားရသည္။ ထိုအပုတၱက သူေဌးသည္ အပရေစတနာပ်က္ကြက္ခဲ့၍ ျဖစ္ရေၾကာင္း ဘုရားေဟာေတာ္မူသည္။


(ေမး) (ငါးပါးသီလ အတိုခံယူနည္း)
အရွင္ဘုရား၊ ယခုအခါ အခ်ိဳ႔ဆရာေတာ္မ်ားသည္ ငါးပါးသီလေပးရာ၌ အဟံ ဘေႏၲ တိသရေဏန သဟ ပဥၥသီလံ သမာဒိယာမိ-ဟုသာဆို၍ ငါးပါးသီလခံျပီးျပီဟု ဆိုပါသည္။ လူမ်ားကလည္း တိုတုိႏွင့္ျပီးသျဖင့္ ထိုနည္းကိုႀကိဳက္ၾကပါသည္။ ရိုးရိုးအျပည့္အစံုဆိုတာထက္ ေကာင္းသည္ မထင္ပါ။ ေျဖၾကားရွင္းေပးေစလိုပါသည္ ဘုရား။
(တိုးေမာင္-မႏၲေလး)

(ေျဖ)
ထိုကဲ့သို႔ အဟံ ဘေႏၲ တိသရေဏန သဟ ပဥၥသီလံ သမာဒိယာမိ-ဟု ႏႈတ္ျမြက္ဆို၍ သီလခံယူလွ်င္လည္း ငါးပါးသီလကို တေပါင္းတည္း ခံယူနည္းျဖစ္၍ သီလခံယူမႈ ျပီးပါသည္။ ငါးပါးသီလရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ငါးပါးလံုးကို တခါတည္းခံယူသျဖင့္ တပါးပ်က္လွ်င္လည္း ငါးပါးလံုးပ်က္သည္။ အလြယ္ဆံုး မုသားဆိုမိေသာ္ သီလငါးပါးလံုးပင္ ပ်က္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ အျပစ္ခံရသည္ကား မုသာ၀ါဒအျပစ္ကိုသာ ခံရသည္။ က်န္ေလးပါးကား ပ်က္သာပ်က္သည္ အျပစ္မခံရ ဟူပါ၏။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ရိုးရိုးအျပည့္အစံု ခံယူျခင္းသာ ေကာင္းပါသည္။ တလံုးတလံုးေသာ အကၡရာကို ခုနစ္ႀကိမ္ ခုနစ္ႀကိမ္ေသာ ကုသိုလ္ေဇာ စိတၱဳပၸါဒ္တို႔ျဖင့္ ရြတ္ဆိုရသျဖင့္ အကၡရာမ်ားလွ်င္ ကုသိုလ္ေဇာမ်ားစြာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တိုသည္၊ နည္းသည္၊ အျမန္ျပီးသည္ဟူ၍ အတိုမႀကိဳက္သင့္။ အျပည့္အစံုဆို၍ ခံယူျခင္းကိုသာ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သင့္ လိုက္နာသင့္ေၾကာင္း ေျဖဆိုလိုက္ပါသည္။
*********************************************************************************

(ေမး) ( ပုတီးစိပ္)
အရွင္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ သိလိုသည္မွာ သက္ေစ့ ပုတီးစိပ္ျခင္း အေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္-တခ်ိဳ႔ေသာသူမ်ားသည္ အသက္ ၃၀-ဆိုလွ်င္ ပုတီးေစ့ ၃၀-ကို ပုတီးကံုးလုပ္၍ ပုတီးပတ္အေရအတြက္ ၃၀-ကို ရက္ေပါင္း ၃၀-စသည္ျဖင့္ စိပ္ၾကပါသည္။ ၁၀၈-လံုး မဟုတ္သျဖင့္ ဤကဲ့သို႔ စိပ္ၾကသည္မွာ စိပ္ေကာင္းပါသလားဘုရား။ တပည့္ေတာ္ ပုတီးစိပ္သည္မွာ စာအုပ္ထဲတြင္ ဖတ္ဖူး၍ သရဏဂံုသံုးပါးနဲ႔ ၂၄-ပစၥည္း ၂-ခုေပါင္း ၂၇-မ်ိဳးကို ၄-ႀကိမ္ရြတ္၍ ပုတီးတပတ္ႏႈန္းျဖင့္ စိပ္ပါသည္။ ဤပုတီးစိပ္နည္းမ်ိဳးေကာ စိပ္ေကာင္းပါသလားဘုရား။ မည္ကဲ့သို႔ဆို၍ စိပ္လွ်င္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါသနည္း။ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( မၾကည္ၾကည္၀င္း-စစ္ကိုင္း )

(ေျဖ)
ပုတီးစိပ္နည္းတို႔မွာ တေက်ာင္းတဂါထာ၊ တရြာတပုဒ္ဆန္း ဆိုသကဲ့သို႔ သူ႔နည္းႏွင့္သူ ေကာင္းသည္ခ်ည္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အမွန္မွာ မည္သည့္နည္းျဖင့္ စိပ္သည္ျဖစ္ေစ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသံုးပါးအေပၚ၌ သမာဓိရ၍ ၾကည္ညိဳေနရန္အေရးႀကီးပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဗုဒၶဘာသာတို႔ ထံုးနည္းအရ ၁၀၈-လံုး ပုတီးတြင္ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို စိပ္ျခင္းသာ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါသည္။

ပံုစံမွာ-၁၀၈-လံုး ပုတီးကိုကိုင္၍ ေသာ ဘဂ၀ါ ဣတိပိ အရဟံ၊
ေသာ ဘဂ၀ါ ဣတိပိ သမၼာသမၺဳေဒၶါ၊
ေသာ ဘဂ၀ါ ဣတိပိ ၀ိဇၨာစရဏသမၸေႏၷာ၊ စသည္ျဖင့္ ဘဂ၀ါ အထိ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးကို ၁၂-ႀကိမ္ (၉x၁၂ လီ=၁၀၈) လံုး သို႔မဟုတ္ ေသာ ဘဂ၀ါ ဣတိပိ မထည့္ဘဲ အရဟံ, သမၼာသမၺဳေဒၶ, စသည္ျဖင့္ ဘဂ၀ါ အထိ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါး တဆယ့္ႏွစ္ႀကိမ္၊ တရာ့ရွစ္လံုးတပတ္, ျပဳ၍ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ပုတီးပတ္ သက္ေစ့စသည္ စိပ္ျခင္းမွာ အေကာင္းဆံုးပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ဤသို႔ အရဟံ စေသာ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို အဖန္တလဲလဲ ဆို၍ (ႏွလံုးသြင္း၍) ပုတီးစိပ္ျခင္းသည္ ဗုဒၶါႏုႆတိဘာ၀နာ ျဖစ္သည္။ ပုတီးစိပ္သူသည္ ဘုရားရွင္၌ ရိုေသျခင္းမ်ား၏။ တုပ္၀ပ္က်ိဳးႏြံျခင္း မ်ား၏။ သဒၶါ သတိ ပညာ ျပန္႔ေျပာ၏။ ကုသုိလ္ပညာ ျပန္႔ေျပာ၏။ ပီတိပါေမာဇၨ မ်ား၏။ ေဘးငယ္ေဘးႀကီး သည္းခံႏိုင္၏။ ဒုကၡကို မညဥ္းတြား။ ဘုရားႏွင့္အတူတကြ ငါေနရသည္ဟု အမွတ္သညာ မ်ားစြာျဖစ္၏။ ဗုဒၶါႏုႆတိဘာ၀နာ စြဲေနကိန္းေအာင္းရာ ဤခႏၶာကိုယ္သည္ ေစတီအိမ္ႏွင့္တူ၏။ ပူေဇာ္ျခင္းငွါထိုက္၏။ ဘုရားအျဖစ္၌ စိတ္ညြတ္ျခင္းမ်ား၏။ ဒုစရိုက္၀တၳဳ က်ဴးလြန္စရာႀကံဳလွ်င္ ဘုရားရွင္ ျမင္ရသည့္အသြင္ ဟီရိ ၾသတၱပၸ ၀င္ေပ၏။ ထိုဗုဒၶါႏုႆတိ ဥပစာရ စ်ာန္သမာဓိ၌ တည္၍ ၀ိပႆနာပြားလွ်င္ မဂ္ဖိုလ္ရ၏။ မရလွ်င္လည္း သုဂတိဘ၀သာ လားရာရွိ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ႀကိဳးစား၍ ပုတီးစိပ္ပါေလ။
********************************************************************************

(ေမး) (ယပ္)
အရွင္ဘုရား၊ ယခုရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ဆြမ္းစားဆြမ္းခံသြားရာ၌ ယပ္မ်ားကို ကိုင္ေဆာင္ေလ့ရွိၾကပါသည္။ ထိုယပ္မ်ားကို ကိုင္ေဆာင္မႈသည္ ဘုရားလက္ထက္က ရွိ-မရွိနဲ႔ ရွိခဲ့လွ်င္ မည္သို႔ခြင့္ျပဳထားသည္ကို သိလိုပါသျဖင့္ အေထာက္အထားႏွင့္တကြ ေျဖၾကားေတာ္မူပါဘုရား။
(ဖိုးေဇာ္-မရမ္းကုန္း)

(ေျဖ)
၀ိနည္း စူဠ၀ါပါဠိေတာ္ (၀ိ-၄-၂၆၈) ခုဒၵက ၀တၳဳကၡႏၶကတြင္ ၀ိသာခါေက်ာင္းအမက ျမတ္စြာဘုရားအား ျမတ္စြာဘုရား၊ တပည့္ေတာ္မသည္ ျမတ္စြာဘုရားအား ၀ိဓူပနဥၥ-ေလးေထာင့္ယပ္ကို၄င္း၊ တာလ၀႑ဥၥ-ထန္းရြက္ယပ္၀န္းကို၄င္း၊ လွဴခ်င္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္မအား ရွည္ျမင့္စြာေသာကာလပတ္လံုး အက်ိဳးစီးပြားျဖစ္ရန္ ခ်မ္းသာရန္ အတြက္ အလွဴခံေတာ္မူပါဟု ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ ဘုရား အလွဴခံေတာ္မူသည္။

ထို႔အတူ သံဃာကို ျခင္ႏွင့္ယပ္ကို ခြင့္ျပဳထားသည္။ မင္းသံုးမင္းေဆာင္ျဖစ္သည့္ စာမရီသားျမီးယပ္ကိုမူ ခြင့္မျပဳပါ။ ဓမၼကထိက ရဟန္းေတာ္မ်ား တရားပလႅင္ေပၚတြင္ ကိုင္ေဆာင္သည့္ ဆန္းၾကယ္ေသာ ဆင္စြယ္ယပ္ကိုလည္း ခြင့္ျပဳပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဆြမ္းစားဆြမ္းခံတို႔၌ ကိုင္ေသာယပ္တို႔ကား ေရွးအဆက္ဆက္ ထီးကိစၥလည္းျပီးေသာ ေပရြက္၊ ထန္းရြက္ႀကီးမ်ားကို ျပဳလုပ္သည့္ ယပ္၀န္းအရိုးေကာက္ႀကီးမ်ားမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆိုရပါသည္။ ထိုယပ္၀န္းႀကီးမ်ားမွာ ေရွးေခတ္က ထီးကိစၥလည္း ျပီးပါသည္။ ေနပူမိုးရြာတြင္ ေခါင္းကို မိုးကာသြား၍ လံုပါသည္။ ဤေခတ္တြင္ ေပ်ာက္ကြယ္ေနပါျပီ။

ထိုယပ္ႀကီးမ်ားအစား ယပ္ငယ္ကေလးမ်ား (ေပရြက္၊ ထန္းရြက္ကိုျပဳေသာ ယပ္ကေလးမ်ား ) ေပၚလာျပီး ေခါင္းကို ေနပူလံုရံုကာ၍ ဆြမ္းစားဆြမ္းခံတို႔တြင္ ေဆာင္ရာမွ ဤေခတ္တြင္ အ၀တ္ကိုသာျပဳေသာ ယပ္၀န္းကေလးမ်ား အစား၀င္ေနပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) ( အေျခြအရံမရွိ အထီးက်န္ျဖစ္ရျခင္း)
အရွင္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္မသည္ ရတနာသံုးပါးကို မ်ားစြာၾကည္ညိဳေလးစားစြာ အားထားပါသည္။ တပည့္ေတာ္မမွာ အေျခြအရံမရွိပါ။ သားသမီးမ်ားကလည္း အတူေနေပးျခင္း မရွိပါ။ အိမ္ေဖာ္ေခၚထားေသာ္လည္း ၾကာရွည္မေနပါ။ တခ်ိဳ႔က ထြက္ေျပးပါသည္။ ထိုကဲ့သို႔ အထီးက်န္ျဖစ္ေနရသည္မွာ-
(၁) မည္သည့္ အကုသိုလ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသနည္း။
(၂) ဘ၀က ကုသိုလ္ျပဳရာမွာ မည္သည့္ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ ရွိခဲ့၍ ျဖစ္ပါသနည္း။
(၃) ထိုအကုသိုလ္ ပေပ်ာက္ရန္ မည္သုိ႔ ကုသိုလ္ျပဳရပါမည္နည္း။
ေျဖၾကားလမ္းညႊန္ေပးေတာ္မူပါဘုရား။
(အငယ္မ-မရမ္းကုန္း)

(ေျဖ )
အတၱနာ၀ ဒါနံ ေဒတိ၊ ပရံ န သမၼာဒေပတိ၊ ေသာ နိဗၺတၱ နိဗၺတၱ႒ာေန ေဘာဂသမၸဒံ လဘတိ၊ ေနာ ပရိ၀ါရသမၸဒံ။ (ဓမၼပဒ-႒ ၁၃၉)ဟူေသာ ေဟာေတာ္မူခ်က္အရ ေရွးေရွးကုသိုလ္ျပဳစဥ္က ကိုယ္သာလွ်င္ အလွဴေပးသည္။ သူတပါးအား အလွဴေပးရန္ မတိုက္တြန္းခဲ့။ ထိုသူ အက်ိဳးေပးေသာအခါ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ္လည္း အျခံအရံမရွိ။ အထီးက်န္ ျဖစ္ရတတ္သည္။

ထိုေဟာထားခ်က္အရ ျပႆနာရွင္သည္လည္း ကိုယ္သာလွဴျပီး သူတပါးကို လွဴရန္ တိုက္တြန္းျခင္း၊ ေဆာ္ၾသျခင္း မျပဳခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒါနျပဳရာ၌ မိမိက ေရွ႔သြားေခါင္းေဆာင္ျပဳကာ အျခားအေဖာ္အေလွာ္မ်ားအားလည္း လွဴဒါန္းရန္ တိုက္တြန္းျခင္း၊ ေဆာ္ၾသျခင္း ျပဳေပးရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ဤမ်က္ေမွာက္ဘ၀တြင္ အားကိုးရာမဲ့သူမ်ားအား ကူညီျခင္း၊ ေပးကမ္းျခင္း၊ ေကၽြးေမြးျခင္းမ်ားကို ျပဳလွ်င္ ေစတနာအေလွ်ာက္ အျခံအရံမ်ား ျဖစ္ထြန္းလာႏိုင္သည္ဟု ဆိုေပသည္။ ႀကိဳးစား၍ ေပးကမ္းလွဴဒါန္းမႈကို ျပဳလုပ္ပါဟု တိုက္တြန္းလိုပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) (လဆန္း ၉-ရက္ ၀ါပန္ထြက္)
အရွင္ဘုရား၊ ၀ါကၽြတ္ခါနီးဆိုလွ်င္ ရဟန္းေတာ္မ်ား လက္သံုးစကား ရွိပါသည္။ လဆန္း ၉-ရက္၊ ၀ါပန္ထြက္၊ ျပန္ရက္ မရွိပါ-တဲ့။ အခ်ိဳ႔ကလည္း ၁၀-ရက္ေန႔ ၀ါပန္ထြက္မွသာလွ်င္ ျပန္ရက္မရွိဟု ဆိုၾကပါသည္။ ယင္းတို႔အတြက္ အရုဏ္အပိုင္းအျခား မည္ကဲ့သို႔ယူသည္ဆိုသည္ကို ေျဖၾကားရွင္းလင္းေပးေတာ္မူပါဘုရား။
(အရွင္နာဂ-သမၼာရိုး ၀က္လက္)

(ေျဖ)
၀ါပန္ရာ၌ ခုနစ္ရက္အတြင္း ျပန္လာအံ႔-ဟု ႏွလံုးသြင္းရသျဖင့္ ၆-ည ေနခြင့္ရွိရာ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၉-ရက္ေန႔ ၀ါပန္လွ်င္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔၌ ၆-ညျပည့္သြား၍ ၀ါလည္းကၽြတ္သြားသျဖင့္ ျပန္မလာဘဲလည္း ေနႏိုင္သည္။ ျပန္မလာသျဖင့္ ၀ါက်ိဳးျပတ္မႈ မရွိေတာ့။ ေရာက္ရာဌာန (ေက်ာင္း)တြင္ ပ၀ါရဏာျပဳလိုက္ႏိုင္သည္ဟု ဆိုပါသည္။ အခ်ိဳ႔က သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔တြင္ ၀ါမကၽြတ္ေသး၊ လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္မွ ၀ါကၽြတ္သည္ဟု အယူရွိ၍ ၉-ရက္မဟုတ္၊ ၁၀-ရက္ဟု ေျပာဆိုဟန္ ရွိပါသည္။ မိမိေက်ာင္းတိုက္တြင္ ေန၍ ၀ါကၽြတ္ခရီးသြားလိုေသာ ရဟန္းသည္ ပ၀ါရဏာျပဳျပီးလွ်င္ သြားႏိုင္သျဖင့္ ပ၀ါရဏာျပဳမႈကိုသာ ပဓာနထားသျဖင့္ ၉-ရက္ဆိုေသာစကားကို သေဘာက်သင့္ပါသည္။
*********************************************************************************

(ေမး) (နာကိုး-ေတာင္းရွစ္- ဂါထာ)
အရွင္ဘုရား၊
(၁) န၀ကပၸံ သုတဓမၼံ၊ အ႒ကပၸဥၥ ယာစိေတာ။
ဧေကာကုေပၸါ ႏုေမာဒနာ၊ ေဒသိေတာစ အသေခ်ၤေယ်ာ။
ဟူေသာဂါထာသည္ အဘယ္က်မ္းကလာပါသနည္း။

(၂) ၄င္းဂါထာသည္ ဘယ္ေဒသနာမ်ားကို ေထာက္၍ ေရးထားပါသနည္း။
(၃) သဟႆေနေတၱာ-မ်က္စိတေထာင္ အျမင္ေဆာင္ေသာ၊ ေဒ၀ရာဇာ-သိၾကားမင္းႀကီး။
(၄) ေရာင္ျခည္တေထာင္ အလင္းေဆာင္ေသာ ေနမင္းႀကီးတို႔၌ မ်က္စိတေထာင္၊ ေရာင္ျခည္တေထာင္တို႔၏ အဓိပၸါယ္ကို သိလိုပါသည္။
( အရွင္အဂၢ၀ံသ-မႏၲေလး )

(ေျဖ)
န၀ကပၸံ သုတဓမၼံ-စေသာ ဂါထာႏွင့္ နာကိုးေတာင္းရွစ္၊ သာဓုတစ္၊ ေဟာလစ္အသေခ်ၤ-ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္တို႔မွာ ဘုရားေဟာက်မ္းဂန္လာ မဟုတ္ပါ။ ေရွးယပ္ေထာင္တရားစာမ်ားတြင္ ေရးသားပါရွိေသာ ဂါထာေဆာင္ပုဒ္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ခိုင္ခံ႔ေသာ ပါဠိ အ႒ကထာတို႔တြင္ မပါရွိေသာ္လည္း ၀တၳဳေၾကာင္းမ်ားအရ ဋီကာစသည္မ်ားတြင္ ပါေကာင္းစရာရွိပါသည္။ တိုက္ရိုက္မေတြ႔ဘူးပါ။

သိၾကားမင္းအား သဟႆေနေတၱာ-မ်က္စိတေထာင္ အျမင္ေဆာင္သည့္ေနမင္းအား၊ သဟႆရံသီ-ေရာင္ျခည္တေထာင္ အလင္းေဆာင္သည္ ဆိုေသာစကားမ်ားမွာ တရာ၊ တေထာင္ (သခ်ၤာမဟုတ္ အေနကတၳ အနက္အမ်ားအဓိပၸါယ္ကိုယူ၍ မ်က္စိတေထာင္ ရွိသကဲ့သို႔ မ်ားျပားက်ယ္၀န္းစြာ ျမင္သိႏိုင္သည္။ ေရာင္ျခည္ေပါင္း တေထာင္ရွိသကဲ့သုိ႔ ေလာကဓာတ္ တခုလံုး သိမ္းက်ံဳး၍ လင္းေစႏိုင္သည္ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကိုေဆာင္သည့္ အေနကသခ်ၤာ ဥပမာန ပါဠိမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားႏိုင္ပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) (ဘုရားလက္ထက္ သိမ္)
အရွင္ဘုရား၊ ရဟႏၲာသိမ္ေတာ္မ်ား၊ ေရွးေဟာင္း သိမ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ယခုအခါတြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ား၌ သိမ္မ်ားကိုေတြ႔ရပါသည္။ ဘုရား၊ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားလည္း သိမ္၀င္သိကၡာတင္ ျပဳလုပ္ၾကပါသည္ ဘုရား၊ ဘုရားလက္ထက္ေတာ္အခါက သိမ္မ်ား ရွိ-မရွိႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား သိမ္၀င္ျခင္း၊ သိကၡာတင္ျခင္း ရွိ-မရွိ သိလိုပါေၾကာင္း ေမးေလွ်ာက္အပ္ပါသည္။
(ေမာင္စိုးျငိမ္း-ငဖဲျမိဳ႔)

(ေျဖ)
ျမတ္စြာဘုရား ပြင့္ေတာ္မူစက ဧဟိဘိကၡဳအျဖစ္ျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္တိုင္ ရဟန္းျပဳေပးခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ရဟန္းေတာ္မ်ားက အနယ္နယ္အရပ္ရပ္တြင္ သရဏဂံုျဖင့္ ရဟန္းျပဳေပးၾကရပါသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ သိမ္မ်ားမရွိေသးဟု မွတ္ရပါမည္။ ထိုေနာက္ ရာဓပုဏၰားကို အရွင္သာရိပုတၱရာ-က ရဟန္းျပဳေပးရာတြင္မွ ဉတၱစတုတၳကမၼ၀ါစာျဖင့္ ရဟန္းျပဳေပးရန္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူသည္။ အႏုဇာနာမိ ဘိကၡေ၀ သီမံ သမၼႏၷိတံု-ဟုလည္း သိမ္သမုတ္ရန္ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့၍ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ကပင္ သိမ္မ်ားရွိေၾကာင္းသိႏိုင္ပါသည္။

သမုတ္ရေသာ ဗဒၶသိမ္မ်ား ရွိသကဲ့သို႔ပင္ နဒီဇာတႆရ စေသာ ဥဒကုေကၡပ (ေရ)သိမ္မ်ား၊ သတၱဗၻႏၲရသိမ္မ်ားကိုလည္း အသံုးျပဳေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရားလက္ထက္က ရဟန္းမ်ား၊ ဘိကၡဳနီမ်ား၊ ကံႀကီးကံငယ္ေဆာင္ရန္ သိမ္မ်ား ရွိေၾကာင္း၊ ကာလၾကာျမင့္၍ အခ်ိဳ႔သိမ္မ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားႏိုင္ေၾကာင္း မွတ္သားသင့္ပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) (ကမၼ႒ာန္းတရား၏ ေလာကီက်ိဳး)
အရွင္ဘုရား၊ ၀ိပႆတရား အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ေလာကုတၱရာေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ-သာမက ေလာကီေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာပါ ရရွိပံုကို သိလိုပါသျဖင့္ အေထာက္အထားသာဓကတို႔ျဖင့္ ေျဖၾကားေစလိုပါသည္ဘုရား။
(မသက္ေ၀ဦး-သု၀ဏၰျမိဳ႔)

(ေျဖ)
၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ေလာကုတၱရာေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ ရပုံမ်ားကို အထူးဆိုဖြယ္မလိုပါ။ ႀကိဳးစားသေလာက္ ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ျမင္ႏိုင္ၾကပါသည္။ အခ်ိဳ႔ ႀကိဳးစားရင္း သက္တမ္းကုန္ဆံုးသြားသူမ်ားမွာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ၏ အက်ိဳးေၾကာင့္ ထူးထူးျခားျခား ေလာကီအက်ိဳးေပးသြားပံုမ်ားကို စူဠရထနတ္သား၊ မဟာရထနတ္သား၊ အေနက၀ဏၰနတ္သားတို႔ ၀တၳဳျဖင့္ ထင္ရွားပါသည္။ ထိုနတ္သားမ်ားသည္ တရားအားထုတ္ရင္း ကြယ္လြန္၍ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္တြင္ နတ္သားမ်ားျဖစ္ၾကရာ သိၾကားမင္းစေသာ နတ္မင္းမ်ားထက္ပင္ တန္ခိုးႀကီးေနပါသည္။ ၄င္းနတ္သားမ်ား အခမ္းအနားျဖင့္ ထြက္ခ်ီလာလွ်င္ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္လြန္းသျဖင့္ သိၾကားမင္းပင္ မထြက္၀ံ႔ပဲ ရွိေနေၾကာင္း ဆိုပါသည္။ ၄င္းနတ္သားမ်ားသည္ ၀ဋၬာဘိရတ ဘံုစဥ္စံ ေသာတာပန္နတ္သားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း က်မ္းဂန္မ်ားက ျပဆိုထားပါသည္။

သမဏနတ္သားသည္လည္း ရဟန္းဘ၀ျဖင့္ တရားအားထုတ္ေနရင္း ကြယ္လြန္သြားရာ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွာပင္ နတ္သားျဖစ္ေၾကာင္း၊ နတ္သားျဖစ္ေနေသာ္လည္း ျဖစ္ေနမွန္းမသိ၊ ထိုင္၍ တရားအားထုတ္ျမဲ အားထုတ္ေနသျဖင့္ နတ္သမီးမ်ားက ေၾကးမံု (မွန္) ႀကီးမ်ားကိုေထာင္ကာ နတ္သားျဖစ္ေနေၾကာင္းသိရန္ ျပရေၾကာင္း၊ ထိုနတ္သားသည္လည္း တရားတန္ခိုးေၾကာင့္ အလြန္တန္ခိုးႀကီးေၾကာင္း၊ ဘုရားရွင္ထံ ခ်က္ခ်င္းသြား၍ တရားနာရာ မဂ္ဖိုလ္ရရွိေၾကာင္း လာရွိပါသည္။


(ေမး) (အသက္တေထာင့္သံုးဆယ္)
အရွင္ဘုရား၊ သက္ေတာ္ ၁၀၃၀-ရွိသည္ဆိုသည္မွာ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလားဘုရား။ လူ႔သက္တမ္းတရာေခတ္၌ အသက္ ၁၀၃၀-ရွိသည္ဆိုေသာ ထြက္ရပ္ေပါက္၀ိဇၨာဓိုရ္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ေပၚေပါက္ေနပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္၌ ထိုကဲ့သို႔ သက္တမ္းရွည္ေသာ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား ရွိခဲ့ပါသလား။ ရွိခဲ့ပါလွ်င္ သက္ေတာ္အရွည္ဆံုးေသာ ရဟႏၲာ အရွင္သူျမတ္၏ သက္ေတာ္ႏွင့္ အမည္နာမေတာ္ကို သိလိုပါသည္။ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါအရွင္ဘုရား။
(ေရလႈိင္း-ဆားငန္ေျမ)

(ေျဖ)
သက္တမ္းတရာတမ္းတြင္ အလြန္ကုသုိလ္ေကာင္းပါမွ အသက္တရာထက္ အနည္းငယ္သာ ပို၍ေနရေၾကာင္း၊ မည္မွ် ကုသိုလ္ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ အသက္ႏွစ္ရာအထိ မေနရေၾကာင္း ဘုရားေဟာေတာ္မူခ်က္ ရွိေလသည္။ ဒုတိယံ ၀ႆသတံ အပတြာ ၀ီသာယ ၀ါ၊ တႎသာယ ၀ါ စတၱာလီသာယ ၀ါ ပညာသာယ ၀ါ သ႒ိယာ ၀ါ ၀ေႆ ဟိ အဓိကမၸိ ၀ႆသတႏၲိ အေတၳာ၊ သဗၺမၸိေဟတံ၊ ဒုတိယံ ၀ႆသတံ အပတၱတၱာ အပၸႏၲိ ၀ုတၱံ။ ( အဘိ ႒ ၂-၅၀၃) အသက္အရွည္ႏိုင္ဆံုး တရာ့ေျခာက္ဆယ္သာ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္က အရွင္ဗာကုလမေထရ္သည္ သက္ေတာ္ ၁၆၀-ရွည္ေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤလူ႔သက္တမ္း တရာေခတ္တြင္ အသက္တေထာင္ေက်ာ္ ရွည္သူ မရွိႏိုင္ေၾကာင္း၊ အသက္ ႏွစ္ရာထိ ရွည္သူပင္ မရွိေၾကာင္း မွတ္းသားသင့္ပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) ( ကုသိုလ္၏ တူေသာအက်ိဳးေပး)
အရွင္ဘုရား၊ အခ်ိဳ႔ေသာ လူသားမ်ား၏ ပါးစပ္ဖ်ားတြင္ မေကာင္းေသာအကုသိုလ္လုပ္လွ်င္ တူေသာအက်ိဳးကို ေပးတတ္သည္-ဟု ဆိုေနၾကပါသည္။ ေကာင္းေသာကုသိုလ္အလုပ္က တူေသာအက်ိဳးကို မေပးႏိုင္ဘူးလားဘုရား။ ကုသိုလ္အလုပ္၏ တူေသာအက်ိဳးေပးပံုကို သာဓကေဆာင္၍ ေျဖၾကားေပးေစလိုပါသည္ဘုရား။
(အရွင္၀ါယမ-တပ္ကုန္း)

(ေျဖ)
ဆြမ္းဆက္ကပ္ရာ၌ သက္ရွည္, ဆင္းလွ, ခ်မ္းသာရ, ဗလ, ဉာဏ္ပညာ-ဟူေသာ သံဃာေတာ္မ်ားရသည့္ ဆြမ္းအက်ိဳး ငါးပါးမွာ အလားတူ ဆြမ္းဒကာမ်ားလည္း ရေၾကာင္း ဆိုပါသည္။ ထို႔အတူ ကထိန္သကၤန္းလွဴရာ၌ အနာမႏၲစာရ-စေသာ သံဃာေတာ္မ်ားရေသာ ကထိန္အက်ိဳး ငါးပါးႏွင့္အလားတူ ( သြားေလရာရာ၊ ေႏွာင့္ယွက္ကြာ၍၊ ဥစၥာထားသြား၊ မပ်က္ျပားႏွင့္၊ ေသာက္စားအစာ၊ ေဘးကင္းကာျပင္၊ ဥစၥာမ်ားလ်က္၊ သူမဖ်က္ဘဲ၊ သူ႔ထက္ထူးကာ၊ ရရွိလာသည္၊ ဒကာအက်ိဳးေပးပံုတည္း-) ဟူသည္တို႔မွာ ကုသိုလ္အလုပ္၏ တူေသာအက်ိဳးေပးပံုမ်ားပင္ဟု မွတ္ရပါမည္။
*********************************************************************************

(ေမး) (ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတ္ျခင္း)
အရွင္ဘုရား၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေသေအာင္သတ္၊ ပါဏာတိပါတ္ အကုသိုလ္၊
သင့္မသင့္၊ ေဖာ္ဖြင့္သာဓကရယ္ႏွင့္၊ စာျပဆရာျမတ္၊ ပုဒ္ပါဌ္ဖြင့္ဆို။
သိလိုပါ ထိုထိုပ စကား၊ အဖန္ဖန္ ငါးရာမွန္ ကမၻာက်ေအာင္၊ ပါဏကိုယ္တိုင္သတ္ပါသတဲ့၊
မွတ္လာသည္ကို ထိုအေၾကာင္းကို ေပါင္းေျဖပါဘုရား။
( ကဗ်ာဆို သာခ်ိဳ၊ ဗဟန္းျမိဳ႔နယ္)

(ေျဖ)
ကိုယ့္ကိုယ္ကို ဖယ္ကာထား၊ တပါးေသာသတၱ၀ါ၊
ပါေဏန ပါဏသညီျပ၊ မွတ္ၾကစရာ။
ပရပါဏာမွ (ကိုယ္မွတပါး အျခားသတၱ၀ါမွ) သင့္ပါရ မွန္စြာ၊ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ မသင့္။
ဖန္ငါးရာ ဘယ္စာမွာ ဆိုမရွိပါဘူး၊ ေရးသိပါလင့္။

အတၱာနံ မုဥၥိတြာ ပရပါဏမွိ ပါဏသညိတာ လကၡဏႆ အဂၤႆ အဘာ၀ေတာ၊ ေန၀တၳိ ပါဏာတိပါေတာ။
အတၳေတာ ပန ပါေဏ-ပါဏသညိေနာ ပရသ ဇီ၀ိတိျႏၵိယုပေစၧဒက ပေယာဂသမု႒ာပိကာ ကာယ၀စီဒြါရာနံ အညတရ ဒြါရပၸ၀တၱာ ၀ဓက ေစတနာ။ ( သာရတၳ ဋီ ၁-၃၄၂ )
*********************************************************************************

(ေမး) ( ဧကဗီဇိ ေသာတာပန္ႏွင့္ သကဒါဂါမ္)
အရွင္ဘုရား၊ ဧကဗီဇိ ေသာတာပန္သည္ တႀကိမ္သာ ပဋိသေႏၶေနေတာ့မည္ ဆိုပါသည္။
သကဒါဂါမ္သည္ လူ႔ျပည္သို႔ တႀကိမ္သာ လာသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ၄င္းတို႔ႏွစ္ဦး တႀကိမ္ခ်င္း မည္သို႔ ကြာျခားပါသနည္း။ ရွင္းလင္းသိသာေအာင္ ေျဖၾကားေပးပါဘုရား။
( ခင္ျငိ္မ္းျငိမ္း-အဘိဓမၼာသင္တန္းသူ ၀

(ေျဖ)
ဧကဗီဇိ ေသာတာပန္ဆိုသည္မွာ ဧတၳ ဧကႆဘ၀ႆ ဗီဇံ ဧကေႆ၀ အတၳီတိ ဧကဗီဇိ၊ ဤပုဂၢိဳလ္အား တႀကိမ္သာလွ်င္ျဖစ္ေသာ ဘ၀၏ပဋိသေႏၶ ဟူေသာ မ်ိဳးေစ့ရွိ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဧကဗီဇိ မည္၏-ဟုဆိုသျဖင့္ တဘ၀မွ်သာ ပဋိသေႏၶမ်ိဳးေစ့ရွိ၍ ႏွစ္ဘ၀ ပဋိသေႏၶ မေနရေတာ့ေပ။

သကဒါဂါမ္ကား ဣဓပန ပတြာ ေဒ၀ေလာေက ယာ၀တာယုကံ ၀သိတြာ ပုန ဣဓ ဥပၸဇၨိတြာ ပရိနိဗၺာယေႏၲာစ ဂဟိေတာတိ ေ၀ဒိတေဗၺာ (ပုဂၢလပညတၱိ အ႒ကထာ) ဆိုေသာေၾကာင့္ ဤလူ႔ျပည္၌ သကဒါဂါမိဖိုလ္သို႔ေရာက္၍ နတ္ျပည္၌ျဖစ္ကာ အသက္တမ္းအတိုင္း ေနျပီးမွ တဖန္ ဤလူ႔ျပည္သို႔ တႀကိမ္ျပန္လာသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဤလူ႔ျပည္၌ ပရိနိဗၺာန္ျပဳရသျဖင့္ (ဧကဗီဇိ ေသာတာပန္က ပဋိသေႏၶတႀကိမ္၊ သကဒါဂါမ္က ပဋိသေႏၶ ႏွစ္ႀကိမ္ျဖစ္၍) ထူးျခားမႈကို မွတ္သားထားသင့္ပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) (၀ိညာဥ္)
အရွင္ဘုရား၊ ဗုဒၶဘာသာအလိုအရ ၀ိညာဥ္ (လိပ္ျပာ) မရွိဟု သိရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဘာသာေရးစာေစာင္မ်ားတြင္ ေသခါနီးလူ၏ ၀ိညာဥ္က ငရဲျပည္သို႔ေရာက္သြားျပီး အခ်ိန္မက်ေသးသျဖင့္ လူ႔ျပည္သုိ႔ျပန္လာ၍ မိမိတို႔အေၾကာင္းကို ျပန္ေျပာျပသည့္ ေသရြာျပန္မ်ားအေၾကာင္းကို မၾကာခဏ ဖတ္ရပါသည္။ ၄င္း၀ိညာဥ္ကို မည္သို႔ေခၚဆိုပါမည္နည္း။ ၄င္း၀ိညာဥ္သည္ ၃၁-ဘံုတြင္ မည္သည့္ဘံု၌ ပါ၀င္သည္ကို သိလိုပါသျဖင့္ ေျဖၾကားေပးပါရန္ ရိုေသေလးစားစြာ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္ဘုရား။
(ဦးေက်ာ္ဇင္-သာေကတ)

(ေျဖ)
ေသခါနီး ငရဲျပည္သို႔ေရာက္သြားျပီး မေသဘဲ ျပန္လာ၍ အျဖစ္ကို ေျပာျပသူမ်ားသည္ ဂတိနိမိတ္ထင္ျပီးမွ မေသဘဲ ျပန္ရွင္လာျခင္း-ဟု မွတ္သင့္ပါသည္။ မည္သူမဆို ကံ ကမၼနိမိတ္ ဂတိနိမိတ္ သံုးမ်ိဳးထင္ျမဲတြင္ ဂတိနိမိတ္က ငရဲကို ျမင္ျပီးမွ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ မေသဘဲ ျပန္ေကာင္းလာျပီး ထိုအခ်ိန္တြင္ ကုသိုလ္ျပဳ၍ ေဒ၀နိမိတ္ေျပာင္းကာ နတ္ျပည္၌ ျဖစ္သြားျခင္းမ်ိဳးလည္း ရွိပါသည္။

ေသာဏရဟႏၲာ၏ ခမည္းေတာ္ မုဆိုးႀကီးကို ေသာဏရဟႏၲာက အိုႀကီးအိုမွ ရဟန္း၀တ္ေပးထားရာ ေသခါနီးတြင္ ငရဲေခြးႀကီးမ်ား အကိုက္ခံေနရေသာ ဂတိနိမိတ္ ထင္လာ၍ ေအာ္ဟစ္ေနသျဖင့္ ေသာဏရဟႏၲာက ကိုရင္မ်ားကို ပန္းမ်ားခူးခိုင္းကာ ဖခင္ရဟန္းႀကီးအား ဘုရားေရွ႔သို႔ ေညာင္ေစာင္းႏွင့္ယူလာျပီး အပူေဇာ္ခိုင္းေလသည္။ ထိုအခါ ငရဲဂတိ နိမိတ္မ်ား ေပ်ာက္ျပီး နတ္ျပည္နိမိတ္မ်ားျမင္၍ ကြယ္လြန္ေသာ္ နတ္ျပည္၌ျဖစ္ေၾကာင္း ၀တၳဳရွိပါသည္။

ထို၀တၳဳအရ ပထမငရဲနိမိတ္ထင္၍ မေသဘဲ ျပန္ေကာင္းလာျပီးေနာက္ ကုသိုလ္အဟုန္ေၾကာင့္ ေဒ၀နိမိတ္ေျပာင္းထင္သည္ကို ေထာက္၍ ေသခါနီး ဂတိနိမိတ္ထင္ျခင္းကို ၀ိညာဥ္ဟု ယူဆေျပာဆိုၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေသ၍ လူ၀င္စားျဖစ္သူမ်ားကလည္း ထိုဂတိနိမိတ္ကိုပါ ျပန္၍ ျမင္ျပီး ၀ိညာဥ္လြင့္ပါးသြားဟန္ ေျပာဆိုၾကသည္လည္း ရွိပါသည္။ ဂတိနိမိတ္ကို ၀ိညာဥ္ထင္ေနျခင္းသာျဖစ္သည္။ တခါတရံ ေပတေလာကသို႔ ေရာက္သြားသည္ကိုလည္း ၀ိညာဥ္ဟုုထင္၍ ေျပာၾကပါသည္။ ေပတေလာက၌ ရုပ္ေရာ နာမ္ပါရွိေသာ္လည္း ရုပ္ကို လူမ်ားမျမင္ရ၍ ၀ိညာဥ္ နာမ္ လိပ္ျပာေကာင္ဟု အထင္မွား ေျပာၾကားၾကျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားရန္ ေျဖၾကားအပ္ပါသည္။
*********************************************************************************

(ေမး) ( ပါရာဇိကႏွင့္ ကန္ေတာ့ျခင္း)
အရွင္ဘုရား၊
(၁) ပထမပါရာဇိကက်ျပီးေသာ ရဟန္းသည္ သိကၡာခ်ရန္ လို-မလို၊ အကယ္၍ တဦးဦးထံခ်မိပါက အက်ိဳးအျပစ္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလား။ မဂ္ဖိုလ္၏ အႏၲရာယ္ေကာ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလား။
(၂) ဘုရားရွိခိုးတဲ့အခါမွာ ရတနာသံုးပါးႏွင့္ အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ မိဘ၊ ဆရာသမားမ်ား၊ ေက်းဇူးရွိခဲ့ဖူးသူမ်ားအေပၚ ျပစ္မွားမႈမ်ားကို ဘုရားေရွ႔ေမွၾက္၌ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ခဲ့လွ်င္ အျပစ္မ်ားသည္ ေက်ေပ်ာက္ႏိုင္ပါသလား။ ဤေမးခြန္း ၂-ခ်က္ကို သိလိုပါ၍ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
(ဦးေအာင္ျမင့္-ရမည္းသင္း)

(ေျဖ)
ပါရာဇိကေလးပါးလံုးမွာပင္ ပါရာဇိကက်ျပီးေသာ ရဟန္းအေနျဖင့္ ပါရာဇိကသိကၡာပုဒ္ကို လြန္က်ဴးျပီးသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ သိကၡာက် (လူျဖစ္) သြားျပီးျဖစ္၍ သိကၡာထပ္ခ်ေနစရာ မလိုေတာ့ပါ။ လူ႔ဘ၀ (သ္ု႔မဟုတ္-လူျဖစ္ျပီးမွ သာမေဏ၀တ္၍ သာမေဏဘ၀) ရေသ့ဘ၀တို႔ျဖင့္ တရားအားထုတ္လွ်င္ မဂ္ဖိုလ္အႏၲရာယ္မျဖစ္ပါ။

ဘုရားရွိခိုး ကန္ေတာ့ရာ၌ ရတနာသံုးပါးအား ကန္ေတာ့ခ်ိန္တြင္တျခားမိဘဆရာသမားစသည္တို႔အား ျပစ္မွားမ်ားကိုပါ အမွတ္တရ ထည့္သြင္းကန္ေတာ့ပါက ထိုျပစ္မွားခဲ့ေသာ အျပစ္မ်ား ေက်ေပ်ာက္ႏိုင္ပါသည္။ မိဘ၊ ဆရာသမား၊ ဦးႀကီး၊ ဦးေလး၊ အေဒၚ၊ အကို၊ အမ၊ စသည္ အထူးထည့္ဆိုရန္ မလိုပါ။ စိတ္ထဲ ႏွလံုးထဲမွ သတိတရ ႏွလံုးသြင္းရန္သာ လိုပါသည္။
********************************************************************************

(ေမး) (အရူပဘံုေလးရြာ အရိယာ ရွိ-မရွိ)
အရွင္ဘုရား၊
ရုပ္ခႏၶာ သူမရွိ၊ ဘူမိတဲ့ေလးရြာ။
အရိယာ ရွိ-မရွိ၊ သိခ်င္လွပါ။
အခ်ိဳ႔ေသာ စာေစာင္မွာ၊ ရွိပါတယ္ဆိုထား။
ဘယ္ဟာဘယ္လို မွတ္ရမယ္၊ ျမတ္ဆရာ က၀ိေႏၵာ ေဟာျပပါဘုရား။
(ခ်မ္းေျမ႔ၾကည္-ေကာလင္း)

(ေျဖ)
ရုပ္ခႏၶာ သူမရ၊ အရူပဘံုေလးရြာ။
မဂ္ေသာတာမွတပါး၊ ရျငားရိယာသတ္ ရွိလတ္မွန္စြာ။
ပရေတာေဃာသတဲ့၊ ဗုဒၶရဟႏၲာတို႔
ေဒသနာေထာက္ပံ႔ကင္းတာမို႔၊ ရွင္းပါရ မဂ္ေသာတာ မွတ္ပါေတာ့ အျမဲ။
ဘိဓမၼာ သိစရာဒီပနီက ဤသည္ကို ဤႏွယ္ဖြင့္တယ္ သိသင့္သည္ပဲ။

ပရေတာေဃာသပစၥယာ ဘာ၀ေတာ ပထမမေဂၢါပိ၊ အရူပေလာေက န ဥပလဗၻတိ။ ပထမမဂၢ၀ဇၨိတ သတၱေလာကုတၱရ စိတၱာနီတိ အာရုေပၸ ေဒြစတၱာလီသ ၀ီထိစိတၱာနိ ဥပလဗၻႏၲိ။
( အဘိဓမၼတၳ သဂၤဟ ဒီပနီ၊ ၁၆၂)
*********************************************************************************

(ေမး) ( ကုေဋကိုးေထာင္ေက်ာ္)
အရွင္ဘုရား၊ သိကၡာပုဒ္ ကုေဋကိုးေထာင္ေက်ာ္ဟု ေျပာဆိုေသာစကား ရွိပါသည္။ ၄င္းကုေဋကိုးေထာင္ေက်ာ္ ဆိုရာ၌ မည္မွ် ေက်ာ္သည္ကို အတိအက် ေဖာ္ျပေျဖၾကားေစလိုပါသည္ အရွင္ဘုရား။
(ရွင္သာဂရဉာဏ-မံုရြာ)

(ေျဖ)
ကုေဋကိုးေထာင္ေက်ာ္ ဟူေသာစကားမွာ ကုေဋ ကိုးေထာင္ တရာ့ ရွစ္ဆယ္ ငါးသန္း သံုးေသာင္း ေျခာက္ေထာင္ (၉,၁၈၀,၅၀၃၆၀၀၀) ျဖစ္ပါသည္။ ပါဠိဂါထာမွာ
န၀ေကာဋိသဟႆာနိ၊ အသီတိ သဟေကာဋိေယာ။
ပညာသ သတ သဟႆာနိ၊ ဆတၱႎသာစ ပုန ပေရ။
ဧေတ သံ၀ရ၀ိနယာ၊ သမၺဳေဒၶန ပကာသိတာ။
ေပယ်ာလ မုေခနိႏၵိ႒ာ၊ သိကၡာ၀ိနယ သံ၀ေရ။ (၀ိသုဒၶိ)

ယင္းကိုေရွးဆရာတို႔သည္ ( ေနနတ္နီးတိုင္း၊ ဂႏိုင္းမိုးနန္၊ ဟုန္ယာဥ္စ်ာန္) ဟု ပိဋကတ္သခ်ၤာနည္းျဖင့္ ဖြဲ႔ဆိုထားခဲ့ပါသည္။

( မွတ္ခ်က္။ ။ ျမတ္မဂၤလာမဂၢဇင္း ၂၀၀၁-ခု ၾသဂုတ္လ၊စက္တင္ဘာ၊ေအာက္တိုဘာလတို႕တြင္ေဖၚျပခ်က္မ်ားမွကူးယူမွ်ေ၀ျခင္းျဖစ္ပါသည္။)

No comments:

Post a Comment